Z Qodir - Jurnal Millah (Jurnal Studi Agama), Vol 7, No 2 (2008)- journal.uii.ac.id
By: Zuly Qodir**
* Researcher of Religion and Social IssuesAbstractThis paper elaborates a phenomenon of the new Prophet in Indonesia. The New prophet of community is left (separated/heretic) by Majlis Ulama Indonesia (MUI) because such community is considered to perform heresy in religious mainstream (Islam). Why does this grow? What is simultaneous aspect within social ills, such as state failure in managing plurality in Indonesia, or is that connected with religious mission (Dakwah) in this contemporary phenomenon? This paper introduces state failure on dakwah/mission in Islam, pluralism management, and destructed national politics and economic growth. In this paper I describe mass destructive on sect (heresy) community by MUI. This paper presents religious sociological perspective as religion is looked as a social reality, not as religious dogma and state preposition. The New Prophet is at a diametrical position to the state (new prophet vis a vis state).
الخلاصة
نجد في ھذه الدراسة تظاھر الأنبیاء المتزیفین والطائفة المنحرفة التي تتعلق بتظاھر المشاكل الاجتماعیة في
أندونیسیا. ومع أن ھذه الظاھرة لا تعد مشكلة جدیدة في الحیاة الدینیة الإبراھیمیة. والسؤال، لماذ تترقى ھذه
المشكلة في المجتمع الإندونیسي؟ ھل تتعلق ھذه الظاھرة بفشل الحكومة الإدنونیسیة في مراعة التعددیة
الاجتماعیة؟ و تتعلق بالدعوة الإسلامیة؟ أو تكون ظاھرة مؤقتة ستزول بمرور الزمان؟
فنكتشف من ھذه الدراسة أن تظاھر الانبیاء المتزیفین یتعلق تقصیرات الحكومة في مراعة الدعوة
الإسلامیة، والتعددیة الدینیة، والأحوال الاجتماعیة والاقتصادیة في المجتمع الإندونیسي. ومع ذلك، تعرض
ھذه الدراسة تأثیرات الفتاوى المتجھة إلى المجتمع أو الطائفة المنحرفة. ومن ھذه التأثیرات تظاھر القسوة
الھائلة یحللھا الدین المعین. تتحقق ھذه الدراسة على نظرة علم الاجتماع الدیني، حیث تضع ھذه المذاھب
كالمظاھر الاجتماعیة في النظرة الدینیة. فیقع الأنبیاء المتزیفون على قطریتھم موقع الحكومة.
أندونیسیا. ومع أن ھذه الظاھرة لا تعد مشكلة جدیدة في الحیاة الدینیة الإبراھیمیة. والسؤال، لماذ تترقى ھذه
المشكلة في المجتمع الإندونیسي؟ ھل تتعلق ھذه الظاھرة بفشل الحكومة الإدنونیسیة في مراعة التعددیة
الاجتماعیة؟ و تتعلق بالدعوة الإسلامیة؟ أو تكون ظاھرة مؤقتة ستزول بمرور الزمان؟
فنكتشف من ھذه الدراسة أن تظاھر الانبیاء المتزیفین یتعلق تقصیرات الحكومة في مراعة الدعوة
الإسلامیة، والتعددیة الدینیة، والأحوال الاجتماعیة والاقتصادیة في المجتمع الإندونیسي. ومع ذلك، تعرض
ھذه الدراسة تأثیرات الفتاوى المتجھة إلى المجتمع أو الطائفة المنحرفة. ومن ھذه التأثیرات تظاھر القسوة
الھائلة یحللھا الدین المعین. تتحقق ھذه الدراسة على نظرة علم الاجتماع الدیني، حیث تضع ھذه المذاھب
كالمظاھر الاجتماعیة في النظرة الدینیة. فیقع الأنبیاء المتزیفون على قطریتھم موقع الحكومة.
No comments:
Post a Comment